Samråd

Samråd med SUP Filter

Samråd är en lagstadgad process för att se över hur fimpar bäst samlas in i er kommun. Enligt 24 § i förordning 2021:998 ska SUP Filter, i egenskap av producentansvarsorganisation, samråda med alla kommuner om insamling av fimpar. Vi ansvarar för att bjuda in er till detta samråd.

Hur går samrådet till?

SUP Filter skickar en länk till ett digitalt formulär i SCRIVE som ni fyller i och signerar elektroniskt. Vi kräver inte Bank-ID för signering.

Vilka frågor avhandlas på samrådet?

Samrådet ska enligt förordningen omfatta:

  • Lämpliga platser för insamlingskärl

  • Antal insamlingskärl som behövs

  • Utformning av insamlingskärlen

  • Hur ofta de ska tömmas

Varför behöver vi fylla i formuläret?

Vi vill göra processen så enkel och flexibel som möjligt. Samtidigt behöver vi kunna visa för Naturvårdsverket att vi har avhandlat de obligatoriska frågorna med varje kommun. Formuläret fungerar som dokumentation och signeras digitalt av båda parter för att säkerställa att processen är korrekt.

Måste vi genomföra samråd om vi inte vill ingå ett avtal?

Ja, samråd och avtal är två separata saker. Det finns inget krav på att ni måste godkänna avtalsvillkor eller ersättningsbelopp i samrådet. Syftet är endast att kartlägga era behov kring insamling av fimpar.