Frågor & Svar

Samråd med SUP Filter

Måste vi genomföra samråd om vi inte vill ingå i ett avtal?

Ja, samråd och avtal är två separata saker. Det finns inget krav på att ni måste godkänna avtalsvillkor eller ersättningsbelopp i samrådet. Syftet är endast att kartlägga era behov kring insamling av fimpar.

Vad ska vi tänka på när vi anger platser och antal insamlingskärl?

Enligt förordningen ska insamlingskärlen placeras där kommunen har renhållningsansvar och där många människor vistas. Kommunerna har själva bäst uppfattning om var insamlingen bör ske och i vilken omfattning. Tänk dock på att insamlingskärl inte får placeras där det råder rökförbud enligt lagen om tobak och liknande produkter.

Hur svarar vi om vi inte har behov av insamlingskärl?

Om ni inte ser något behov kan ni ange det i formuläret och sätta noll i relevanta fält. Observera att ni ändå kan vara berättigade till ersättning enligt avtal med oss om ni redan har insamlingskärl och därför inte behöver fler. I så fall anger ni de kärl ni redan har i samrådsformuläret.

Avtal med SUP Filter

Vad är syftet med avtalet

Målet är att bidra till den nationella målsättningen att halvera nedskräpningen med fimpar till år 2030 på ett effektivt och samordnat sätt. Varje kommun bidrar utifrån sina förutsättningar för att nå det nationella målet. Således finns inte några specificerade eller kvantifierbara mål på lokal nivå.

Hur utformas avtalet mellan vår kommun och SUP Filter?

SUP Filter har tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tagit fram ett ramavtal för insamling av fimpar. Det reglerar alla nödvändiga aspekter vid överenskommelser enligt 23 § förordning 2021:998 och används som grund för individuella avtal mellan SUP Filter och enskilda kommuner.

Vad regleras i avtalet?

Avtalet omfattar bland annat:

  • Insamling och målsättningar.
  • Ersättningsnivåer och rapporteringskrav.
  • Parternas ansvar och skyldigheter.
  • Avtalets giltighetstid och förhållande till gällande lagstiftning.

Vad förväntas av kommuner som ingår avtal?

  1. Samråd med SUP Filter – Ett inledande samråd krävs innan avtal kan ingås.
  2. Insamlingsansvar – Kommunen placerar ut och tömmer insamlingskärl enligt överenskommelsen.
  3. Rapportering – Vid årets slut ska kommunen rapportera en uppskattning av insamlad mängd fimpar för att få sin ersättning.

Kan kommuner få ersättning för redan uppsatta kärl?

Ja, det är möjligt, förutsatt att kärlen anmäls vid det inledande samrådet.

Kan kommuner få ersättning för att installera släckplattor?

Ja, släckplattor på allmänna papperskorgar kan ingå i avtalet och ersättas. De räknas som "insamlingskärl med integrerat askfat". Vid rapportering kan kommunen uppskatta hur mycket fimpar som samlats in från dessa baserat på den totala vikten av det insamlade avfallet (vanligtvis utgör fimpar 1–5 procent).

Ersättning från SUP Filter

Hur har ersättningsbeloppen fastställts?

Vår ersättningsmodell är utformad för att nå målet i förordning 2021:998: att halvera nedskräpningen av fimpar i Sverige mellan 2023 och 2030. 2023 beräknades den totala mängden nedskräpade fimpar till cirka 100 ton. För att nå målet behöver vi samla in ytterligare 50 ton per år. Vi har samarbetat med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och gjort noggranna beräkningar av hur många kärl och tömningar som krävs för att uppnå detta på nationell nivå.

Hur vet ni att era nationella antaganden är korrekta?

Ersättningsmodellen skapar förutsättningar för 24 000 kärl som töms totalt 288 000 gånger per år. För att nå målet att samla in 50 ton fimpar krävs att varje tömning i genomsnitt innehåller 0,17 kg fimpar. Data från kommuner visar att dessa mål är realistiska och att det finns goda marginaler.

Vad händer om våra kostnader är högre eller lägre än ersättningen?

Ersättningen baseras på nationella schablonberäkningar för att skapa en rättvis och förutsägbar modell. Vi vet att olika kommuner har olika bakgrund och ambitionsnivåer, så vårt mål är att erbjuda ett flexibelt system, där kommunerna är fria att använda ersättningen på det sätt som bäst passar deras förutsättningar för att få största möjliga effekt utifrån förordningens krav.

Får vi även ersättning för skadegörelse och klottersanering?

Ja, ersättningen täcker även kostnader för att ersätta upp till 700 förstörda kärl per år på nationell nivå.

Hur justeras ersättningarna över tid?

Ersättningarna justeras automatiskt varje år:

  • Den rörliga ersättningen beräknas på antal folkbokförda invånare föregående år
  • Hela ersättningen (rörlig + fast) justeras årligen enligt konsumentprisindex (KPI) för att säkerställa att den följer prisutvecklingen.

Rapportering till SUP Filter

Varför måste kommunen rapportera till SUP Filter?

När en kommun och en producentansvarsorganisation ingår avtal enligt förordning (2021:998) ska kommunen enligt 30 § årligen rapportera uppskattad vikt av fimpar som samlats in under föregående kalenderår. Uppgifterna används av SUP Filter för att rapportera till Naturvårdsverket, som i sin tur rapporterar till EU-kommissionen enligt direktiv 2019/904.

Vad ska rapporteringen innehålla?

Kommunen ska skicka en uppskattning av vikten på de fimpar som samlats in under föregående år från:

  • Fristående askkoppar
  • Allmänna insamlingskärl med integrerade askfat

Om ni använder så kallade "släckplattor" som anbringats på allmänna insamlingskärl för blandat avfall ber vi er att uppskatta vikten av de fimpar som slängts i dessa. Enligt undersökningar från Danmark, Tyskland och Storbritannien utgör fimpar vanligen 1–5 procent av den totala vikten som samlas in från insamlingskärl för blandat avfall.

Hur kan kommunen uppskatta mängden fimpar?

Rapporteringen bygger på en uppskattning. Här är några exempel på hur det kan göras:

  • Stickprovsanalyser: Väg ett representativt urval fimpar som samlats in och extrapolera till total mängd.
  • Frekvens och volym: Utgå från hur ofta kärlen töms och multiplicera med kärlens kapacitet.
  • Bedömning utifrån erfarenhet: Om det inte är möjligt att få fram ett värde med någon specifik metod får man göra en rimlig uppskattning baserat på erfarenhet.

Kommunen väljer metod själv men behöver inkludera en kort förklaring av hur uppskattningen har gjorts.

Varför krävs rapportering till både SUP Filter och Naturvårdsverket?

Fimpar regleras i två separata förordningar:

  • Förordning 2021:998: Rapportering till SUP Filter om fimpar som samlats in från insamlingskärl. Deadline: 15 februari.
  • Förordning 2021:1002: Rapportering till Naturvårdsverket om fimpar som städats upp från marken. Deadline: 31 mars.

Det är därför nödvändigt att rapportera till båda.

Hur skickar vi in rapporteringen?

SUP Filter har inga krav på specifikt format. Ni kan skicka er uppskattning via mejl till info@supfilter.se.

Vad händer om vi inte rapporterar i tid?

Om uppskattningen inte lämnas:

  • Ekonomiska konsekvenser: SUP Filter kan inte betala ut ny ersättning till kommunen.
  • Juridiska skyldiheter: Enligt förordning 2021:998 ska rapporteringen lämnas in senast den 15 februari.